כולנו מוכרים בשוק צבעוני ורועש
דמיינו לכם באזאר טורקי , או את השוק בעיר העתיקה בירושלים
עשרות של חנויות שמציעות את מרכולתן שעל פניו נראית די דומה במבט ראשון
וכל תפקידו של המוכר הוא להכניס אתכם פנימה ולבצע מכירה
זה בערך המצב בשוק העבודה
כל חברה מפרסמת את מרכולתה ומציעה ללקוחות (המועמדים הפוטנציאליים) לטעום ולהתנסות
הצעות עבודה מתנוססות בהודעות צבעוניות, ממותגות, מעניינות
מנסות לשכנע כי הכי כדאי לכם להגיע לעבוד פה
כשמדברים על מכירות קוראים לזה בשם אוקינוס אדום ואוקינוס כחול
אבל באמת איך מייצרים את האוקינוס הכחול הזה , את הבידול והיתרון המובנה למול שאר הבסטות ?
מומחים בתחום מיתוג מעסיק ידגישו את ענין חווית המועמד
שלה יש השפעה מכרעת על החלטתו של המועמד באם כן או לא להצטרף ובעיקר משפיעה מאוד על תפיסת העובד החדש את החברה גם לעתיד ותשפיע על שימור עתידי
אז מהי חווית המועמד ?
היא מתחילה באמת משלב המדיה , תוכן ברשת, חברות השמה וכד
אם נחזור לבאזר הטורקי – הסחורה שמוצגת בכניסה לחנויות או בחלון הראווה, המוכרים שכורזים בקול ומציעים לעוברים ושבים להיכנס לחנות
אח"כ יש את שלב ההתקשרות (הלקוח מתקרב, נוגע וטועם מהסחורה)
אם אמרתם את המילים הנכונות, הבטחתם עתיד מקצועי, התקשורת נעימה וזורמת, ותנאי ההעסקה מתאימים
תזמינו את המועמד למשרדי החברה לפגישה וראיון פרונטליים
בהקבלה לבאזאר – המוכר מזמין אתכם פנימה לתוך החנות כדי לדפדף ולחוש את המוצרים
עכשיו יש את ההתרשמות של הלקוח מהחלל הפיזי שסביבו
אם החנות מסודרת, לא צפופה מדיי, מלאה בכל טוב, הסחורה נראית נקיה
הלקוח ישאר וישוטט, יתרשם שהסחורה באיכות טובה וכדאי לו לקנות
והמועמד שלכם – איך הוא יתרשם מהפגישה הפרונטלית עם מקום העבודה העתידי שלו ?
האם מרחב העבודה נראה איכותי, נעים, מאובזר ?
האם עמדת העבודה העתידית שלו נראית מאובזרת, שומרת על פרטיות, והריהוט נראה מתוחזק ומודרני ?
האם המועמד שלכם ירצה להגיע לעבוד כאן יום יום ?
אם שלב ה"מכירה" עבר כראוי – יש את שלב הקליטה שגם הוא מאוד חשוב
בבאזאר כנראה שהוא לא יהיה(כי נסענו כבר הביתה)
אבל בשוק העבודה, המעסיק רוצה שהעובד יקלט באופן הטוב ביותר וירגיש טוב עם ההחלטה שלו
תדאגו שתהיה לו עמדת עבודה מוכנה ומאובזרת כשהוא מגיע, שיקבלו את פניו הצוות והעובדים שסביבו, השבועיים הראשונים הם קריטיים
קניתם ? מקווה שעשיתם עסקה טובה
אני באופן אישי מתה על שווקים כי הם הכי אותנטיים
ותמיד אני חושבת על האנרגיה שמשקיעים הרוכלים יום יום כדי להיות הכי אטרקטיביים ,
כל יום מחדש
זה סזיפי, זה מאתגר , ומאידך מאלץ אותם תמיד להישאר עירניים יצירתיים ובעיקר אופטימיים